Kuinka vastata liikunnan pääsykokeiden vaatimuksiin – kolme menestystekijää pääsykokeisiin


Kevät, ja näin ollen myös pääsykokeet lähestyvät kovaa vauhtia. Monet liikuntatieteellisestä haaveilevat tai sitä tulevaisuuden vaihtoehtonaan pohtivat ovat kysyneet meiltä, mitä opiskelupaikan saavuttaminen liikuntatieteellistä vaatii. Yhtä usein toistuu myös kysymys siitä, milloin olisi oikea aika aloittaa valmistautuminen. Tämän tekstin tarkoituksena on antaa vastauksia näihin kysymyksiin ja toivottavasti avata uusia näkökulmia pääsykoeprosessiin. Ole rohkeasti yhteydessä, mikäli teksti herättää kysymyksiä tai haluat muuten kuulla aiheesta lisää!

Valmistautumisen laatu on pääsykoeprosessissa kaiken A ja O. Se luo hakijalle ne valmiudet, joilla hän pääsykokeisiin astelee. Mitä huolellisemmin valmistaudut, sitä paremmat mahdollisuudet annat itsellesi onnistua pääsykoetilanteessa. Valmistautuminen vaikuttaa osaamisesi lisäksi myös itseluottamukseesi, mikä taas heijastuu melko suoraan siihen, kuinka rauhallinen ja luottavainen kykenet h-hetkellä olemaan. Koulupaikan saavuttaminen vaatii siis laadukasta valmistautumista pääsykokeiden vaatimuksiin. Mitä asioita laadukas valmistautuminen sitten pitää sisällään?

1. Oman tilanteesi tunnistaminen.

Aloita valmistautuminen sillä, että kartoitat oman osaamisesi tason suhteessa pääsykokeiden vaatimuksiin. Mitä pääsykokeissa on aiempina vuosina pitänyt osata esimerkiksi lajitaitojen tai kirjallisen materiaalin suhteen? Arvioi mahdollisimman rehellisesti ja objektiivisesti, millaisella tasolla esimerkiksi eri liikuntataitosi ovat ja miten monipuolista osaamisesi eri lajiympäristöissä on. Sinun on tärkeää tunnistaa, minkä asioiden eteen joudut näkemään eniten vaivaa, jotta pystyt suunnittelemaan ajankäyttöäsi ja näin luomaan valmistautumisestasi mahdollisimman tehokasta. On tärkeää muistaa ottaa huomioon lähtökohdat, esimerkiksi englannin kielen taso ja mahdolliset pohjatiedot myös ensimmäisen vaiheen valmistautumista arvioidessa.

Valmennuksessamme lähdetään liikkeelle lähtötasotesteillä, joilla kartoitamme jokaisen valmennettavan lähtötilanteen ja tämän pohjalta valmistautuminen rakentuu juuri sinun tarpeisiisi. Lisäksi läpi kevään seuraamme kehitystäsi seurantatesteillä, joilla myös itse saat tärkeää tietoa siitä, miten valmistautumisesi etenee. Näin pääset valmistautumisessa tehokkaasti liikkeelle, ja tiedät alusta asti, mitä tehdä.

2. Toimenpiteet.

Kun olet saanut mahdollisimman tarkasti selville, millä tasolla eri osa-alueilla olet, on itse toiminnan aika. Sinun on konkreettisesti päätettävä sekä tiedettävä, miten lähdet eri osa-alueita kehittämään. Jos saat taitojen harjoittelemisen, opiskelun ja muun valmistautumisen luontevaksi osaksi arkeasi, on sinulla silloin paras mahdollisuus saada ylläpidettyä sitä rutiininomaisena osana viikkorytmiäsi läpi kevään. Suunnittele siis ajankäyttösi tarpeidesi mukaan päivä päivältä! Pyri kohdistamaan valmistautumisesi mahdollisimman tarkasti pääsykokeiden vaatimuksiin, jotta saat siitä mahdollisimman tehokasta. Viikossa on 168 tuntia, ja sinä päätät, miten ne omalla kohdallasi käytät. Kun teet keskittyneesti oikeita asioita, luot valmistautumiseesi laatua, mikä on koulupaikan kannalta ratkaisevaa. Muista, että laatu korvaa määrän, mutta toistoja ei korvaa mikään!😉

Valmennuksessamme kaikki valmistautuminen tähtää onnistumiseen pääsykokeissa. Olemme luoneet verkko- sekä kontaktivalmennuksen yhdistelmällä sapluunan, jonka avulla treenaat molempiin vaiheisiin päivittäin vain ja ainoastaan onnistuaksesi pääsykokeissa. Annamme sinulle ohjeet, mitä tehdä ja saat tekemisestäsi palautteen alansa huippuosaajilta. Näin sinulla on koko ajan tarkka kuva siitä, missä menet tällä hetkellä ja mitä sinun tulee tehdä tulevaisuudessa.

3. Pääsykoetilanteen huomioiminen.

Itse pääsykoetilanteeseen kannattaa erikseen valmistautua, sillä jännitys ja kovat odotukset voivat pilata suorituksesi hyvästä valmistautumisesta huolimatta. Esimerkiksi mukavuusalueelta poistuminen voi valmistaa sinua myös pääsykoetilanteen selättämiseen. Kun onnistut jossain epämieluisassa asiassa, osoitat itsellesi pääsykokeissakin tarvittavaa venymiskykyä. Jos esimerkiksi tiedät, ettet ole parhaimmillasi esiintymistilanteissa tai ryhmän kanssa työskennellessäsi, hanki mahdollisimman paljon juuri tällaisia kokemuksia! Ne varmasti auttavat sinua vähentämään pääsykoejännitystä. Kun olet valmistautunut riittävästi, ja riittävän monipuolisesti, on pienempi todennäköisyys sille, että pääsykokeissa vastaan tulisi jotain yllättävää, mikä vaikeuttaisi onnistumistasi.

Me olemme ottaneet nämä asiat huomioon kontaktivalmennuspäivissämme. Sen lisäksi, että hyödynnämme valmennuspäivissämme tänä keväänä maksimaalisesti huippuvalmentajiemme ammattitaitoa, luomme jälleen myös pääsykoetilannetta mukailevan ympäristön, jolloin saat etukäteen kokemuksen päivistä, jotka ratkaisevat tulevaisuutesi. Näin sinun ei tarvitse jännittää varsinaista pääsykoetilannetta, vaan pystyt keskittymään onnistumiseen ja nauttimaan ainutlaatuisesta kokemuksesta!

Yhteenveto

Paketoidaan kokonaisuus pienimuotoisella loppuyhteenvedolla! Aloita siis pääsykoeprosessisi arvioimalla oma lähtötilanteesi. Tämän jälkeen priorisoi valmistautumisesi huomaamiesi tarpeiden mukaan, ja suunnittele se kalenterin avulla osaksi arkeasi. Muista, että valmistautumisaika riittää kyllä, mikäli harjoittelusi laatu on kohdallaan. Kun tiedät, että haluat opiskelemaan liikuntatieteelliseen, on silloin oikea hetki aloittaa valmistautuminen pääsykokeisiin. Onnistumiseen johtaneiden pääsykoevalmistautumisten aloitusajankohdat vaihtelevat yksilöittäin, mutta yksi asia kaikissa prosesseissa on yhteistä: ne ovat alkaneet sillä hetkellä, kun hakija on päättänyt tavoitella paikkaa liikuntatieteellisestä. Sen jälkeinen toiminta on jokaisen omissa käsissä!

Esittelyssä
Uusimmat
Tägit

LIIKUNNALLE.FI

SEURAA MEITÄ

OTA YHTEYTTÄ

Kurssimyynti

Liikunnalle.fi -valmennuskurssit

Y-2774935-3

Kauppakatu 31 B

40100 Jyväskylä

Rekisteriseloste

Yksityisyydensuoja

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

uutiskirje

+358 40 809 2234

Valmennus

+358 45 134 5994